Reisblog Webdy

Filzmoos

De laatste jaren gingen we altijd naar een bungalow. Deze zomervakantie verblijven we 14 dagen in Hotel Filzmooserhof in Oostenrijk op basis van all-inclusive. Het hotel ligt in de gelijknamige plaats Filzmoos.

De routekaart kunt u terugvinden door bij de betreffende dag op dit icoon te klikken.

Zondag 20 juli 2014
Oudewater - Filzmoos (1008 km)

We rijden om 4.00 uur weg uit Oudewater. We gaan sinds een paar jaar weer eens verder van huis. Voor Ruben is het de eerste keer dat hij een hele dag in de auto moet zitten. Het eerste gedeelte van de reis is ons bekend van de vele wintersportvakanties naar Gerlos. We rijden via de A12 Nederland uit en in Duitsland rijden we over de 3, 9, 99 en 8. De 8 loopt vanuit Duitsland over in de A1 in Oostenrijk. Wij nemen vervolgens de A10 en bij afslag 60 verlaten we de snelweg en rijden 10 minuutjes binnendoor naar Filzmoos. De jongens zijn heel lief geweest in de auto. We hebben onderweg een paar stops ingelast maar het was buiten zo warm (35 graden) dat we eigenlijk er verwend waren met de airco in de auto. Helaas was het ook druk op de Duitse autobahn waardoor we 2 keer in een file terecht kwamen. We arriveren om 15.30 uur bij ons hotel Filzmooserhof in Filzmoos. Hier is het ook erg warm. We hebben een hele mooie ruime hotelkamer (kamernr 211). Voor Lucas en Ruben is er een aparte slaapkamer met een stapelbed en een kinderbedje. Een badkamer met een bad, douche en twee wastafels. Aparte toilet. Klein balkon. Er zijn genoeg speelgelegenheden voor de kinderen bij het hotel. Een zandbak, wipkippen, schommels, glijbanen, trampoline, een grote speelruimte met klimrekken, glijbaan en fietsjes. Om 18.00 uur is er een welkom in de stube van het hotel. De eigenaresse heet iedereen welkom en neemt met weekprogramma met ons door. Het hotel organiseert ieder dag activiteiten voor de kinderen. Hierna kunnen we aan tafel voor het diner. De kinderen zijn moe dus we eten gauw een hapje en de kinderen gaan naar bed.
35 graden

Maandag 21 juli 2014
Filzmoos

Na de lange autorit van gisteren doen we vandaag rustig aan en blijven in Filzmoos. Na het ontbijt maken we een wandeling door Filzmoos. Filzmoos heeft in het centrum een aantal winkeltjes en verder zijn er twee kabelbanen. Eén ervan(de grossbergbahn) is in de zomer op dinsdag en donderdag open. Daar zullen we nog wel een keer mee naar boven gaan. Na de wandeling spelen Lucas en Ruben in de zandbak. Na de lunch gaat Ruben naar bed en begint het een beetje te regenen. We relaxen daarom bij het hotel.
28 graden

Dinsdag 22 juli 2014
Rondje Tennergebirge (111 km)

Vandaag bezoeken we Sankt Martin am Tennergebirge. Andreas ging hier vroeger altijd skiën met Hans, Connie en René. Hij wil eens kijken hoe het daar nu is en hoe het er in de zomer uit ziet. We wandelen door Sankt Martin en hij laat ons de leuke plekjes zien. Hierna besluiten we een "rondje" Tennergebirge te rijden. We rijden via Abtenau richting Golling. Wendy ziet dat er bij Golling een waterval is. We besluiten er heen te rijden. We volgen de borden en vragen ons af waar we uitkomen want de weg wordt zo smal dat auto's elkaar niet kunnen passeren. Gelukkig geen tegenliggers. Uiteindelijk komen we bij de parkeerplaats van de Gollinger wasserfall aan. Volgens de vrouw bij de kassa is het ongeveer 10 minuten klimmen naar boven. De buggy kan niet mee dus we dragen Ruben om de beurt. Nou ..... maak van de 10 minuten maar het dubbele. Het pad gaat in het begin over stenen en rotsen en na een tijdje is er een houten trap. Het is zeker de moeite waard om naar boven te gaan. Je kunt helemaal tot aan het begin van de waterval lopen. Lucas vindt het geweldig om naar boven te klimmen en Ruben heeft het bij papa en mama ook naar zijn zin. Na het bezoek rijden we door richting Werfen en vervolgens richting Eben en hierna naar Filzmoos. De kinderen zijn moe dus we besluiten om niet meer te stoppen voor een lunch en door te rijden naar het hotel. De kinderen slapen 's middags en papa en mama rusten ook uit.
20 graden

Woensdag 23 juli 2014
Filzmoos - Hopfgarten (386 km)

We gaan vandaag naar Hopfgarten. Tante Nicole, Oom Meijndert, Meijndert en Stephan zijn hier op vakantie en we besluiten om hun op te zoeken. Na het ontbijt rijden we weg. Het is een rit van 2 uur. We rijden via de A10 naar Salzburg en pakken de 8 naar Rosenheim. Vervolgens rijden we via de A12 naar de afslag Wörgl. Een paar minuten binnendoor rijden en we zijn er. De kinderen gaat gelijk spelen en wij kletsen lekker bij. Bij aankomst is het zonnig. We willen de Salvenbahn I en II omhoog nemen maar het wordt ineens bewolkt. Het lijkt erop dat het boven wel zonnig is. We gaan gewoon naar boven en zien wel wat voor weer het is. Boven aangekomen is het nog bewolkt en kunnen we niks zien maar al heel snel trekt het open en schijnt de zon volop. Het is gelijk lekker warm. We lunchen op de berg en net na onze lunch komt er een flinke regenbui over de berg waardoor we snel naar binnen moeten. Na de bui gaan we weer naar het dal waar de zon inmiddels weer schijnt. Het is alweer 16.00 uur dus we besluiten om afscheid te nemen en weer naar ons hotel terug te rijden. Bij aankomst kunnen we direct aanschuiven bij het diner.

Donderdag 24 juli 2014
Filzmoos - Bachalm (25 km)

Vandaag een leuke verrassing voor Lucas. Hij mag mee met een oude brandweerauto, een Opel. Die brandweerauto is van het hotel en alle kinderen mogen meerijden naar het begin van de Bachlalm. Wij rijden met onze auto er achteraan. Vervolgens gaan we met een kleine bus naar boven om naar de Marmotten te gaan kijken. Het was even zoeken maar Lucas heeft een marmot zijn wortel gegeven en die knabbelde de marmot lekker op. De marmotten zaten allemaal in hun holletjes en lieten zich niet in grote getallen zien. Even later zien we er nog één. Die bleef rustig zitten en Lucas kon hem goed zien en bekijken. Na dit bezoekje zijn we vanaf de Bachlalm terug gewandeld naar de parkeerplaats. Een wandeling van 50 minuten bergafwaarts. 's Middags nemen Lucas en mama een verfrissende duik in het zwembad.

Vrijdag 25 juli 2014
Filzmoos

We doen rustig aan en blijven in Filzmoos.

Zaterdag 26 juli 2014
Filzmoos - Zoo Salzburg in Anif (144 km)

We gaan naar de dierentuin. In Anif, een plaatsje nabij Salzburg, ligt Zoo Salzburg. De dierentuin ligt tegen een berg aan waardoor de dieren echt het idee hebben dat ze in de vrije natuur leven. Het is geen grote dierentuin maar je kunt je er wel een paar uurtjes vermaken. Op de heenweg zagen we een grote vakantiefile op de snelweg tussen Salzburg en de Tauerntunnel dus op de terugweg besluiten we binnendoor te rijden via de B159, B162, B166 en B99. Helaas hebben we ook wat oponthoud maar dit valt mee t.o.v. de snelweg.
30 graden

Zondag 27 juli 2014
Omgeving Filzmoos (123 km)

Het is vandaag zondag en we besluiten de omgeving van Filzmoos per auto te verkennen. We rijden naar Ramsau en via Ramsau komen we in Schladming uit. Helaas is er niks open. We komen een goedkoop tankstation tegen dus gelijk even volgooien. Dat is nog eens leuk tanken (€ 1,36). Via de B146 rijden we door Radstadt en Altenmarkt. Vervolgens rijden we via B163 langs Wagrain en komen in Sankt Johan im Pongau. Hier stoppen voor een lunch. Ook hier is niet veel open maar naast de kerk is de pizzeria, Der Italiener Gennaro, open. De pizza smaakte heerlijk. Na de lunch vervolgen we onze weg via de B311 en B159 naar Bischofshofen. Na Bischofshofen volgen we de B99 naar Eben en Filzmoos. Bij aankomst in Filzmoos begint het te regenen en doen we 's middags rustig aan. We stoeien wat met de kinderen op de kamer en doen spelletjes.

Maandag 28 juli 2014
Filzmoos - Salzburg (149 km)

Na het ontbijt rijden we naar Salzburg. Na een uurtje parkeren we in het centrum van Salzburg (Altstadt mitte). Als je de parkeergarage uit komt, sta je midden in de Altstadt aan het begin van de Getreidegasse. Dit is een luxe winkelstraat waar tevens het geboortehuis van Mozart staat. We wandelen door het centrum en genieten van het mooie weer. Het kwik loopt gauw op en het is ongeveer 27 graden. We gaan ook op zoek naar en speelgoedwinkel want Lucas en Ruben hebben centjes van opa en de oma's gekregen en mogen daar een mooi cadeau voor kopen. Gelukkig vinden we er één (de tourist information biedt altijd een uitkomst). Lucas koopt een mooie ambulance van Playmobil en Ruben koopt een treinbaan van Playmobil. Ze zijn er erg blij mee. We drinken wat bij café Bazar. Helaas was het te druk om op het terras te zitten want ze hebben een mooi uitzicht over de Salzach. Hierna wandelen we verder en pakken een snelle lunch. De kinderen willen zo graag met hun speelgoed spelen dat we om ongeveer 14.30 uur besluiten om terug te rijden naar het hotel. Bij het hotel kunnen we heerlijk op het terras zitten. We zitten gelukkig onder de luifel want de zon schijnt maar het begint ook te regenen. De zon blijft gelukkig schijnen en verdrijft de regenen. We kunnen lekker van de zon blijven genieten.
27 graden

Dinsdag 29 juli 2014
Filzmoos

Vandaag blijven we in Filzmoos. Andreas en Lucas gaan samen met de Grossberg stoeltjeslift naar boven. Op de Grossberg lopen ze naar een meertje. Dit is heen en weer ongeveer 45 minuten lopen en het is een glooiende wandeling dus goed te doen met kinderen. Wendy en Ruben blijven in het dal. Ruben kan niet stil zitten dus we vinden het niet verstandig om met hem in een open stoeltjeslift te gaan. Het is vandaag weer mooi weer dus we wandelen door Filzmoos en kijken in de vele sportzaken. Aan het begin van de middag zijn Andreas en Lucas weer terug. Na de lunch nemen Wendy en Lucas een duik in het zwembad. In de loop van de middag komen er donkere wolken maar het gaat niet regenen. De zon krijgt weer de overhand en het is tot 's avonds zonnig.

Woensdag 30 juli 2014
Filzmoos - Hallstadt (128 km)

De weervoorspelling is dat het vandaag de hele dag gaat regenen. We besluiten om in de auto te stappen en naar Hallstadt te rijden. Dit stadje ligt aan een meer en we zijn benieuwd hie het daar is. Wellicht is het daar beter weer. Het ligt tenslotte in een ander dal. Onderweg hebben de de nodige buien. We rijden via de B99 en B166 in een uurtje naar Hallstadt. Het blijkt een heel toeristisch stadje te zijn. Je kunt de Salzwelten bezoeken. Dit lijkt ons leuk maar is niet met Ruben te doen. Iets voor als hij ouder is. Voordat je Hallstadt binnen rijdt moet je eerst door een kilometerslange tunnel en opeens ben je midden in de stad. Er zijn veel betaalde parkeerplaatsen maar daar is het druk. We rijden weer een stukje terug en in de tunnel is een mogelijkheid om voor 90 minuten te parkeren. Er is nog net een plekje. En eigenlijk niet eens zo gek. We moeten een trap naar beneden nemen en zijn gelijk midden in het stadje met z'n nauwe straatjes en de vele souvenierswinkeltjes. Een beetje té toeristisch. We wandelen naar het meer maar dan begin het harder te regenen. We besluiten om iets te drinken. Het eten hebben we maar overgeslagen want ze wilden schijnbaar geen lunch verkopen. We gaan terug naar de auto en we kijken of we onderweg een goed restaurant vinden. Onderweg hebben we de nodige stortbuien maar richting Altenmarkt wordt het beter weer. We rijden door tot Sankt Martin en daar schijnt de zon. In Sankt Martin is Andreas wel bekend en we stoppen om te lunchen bij het K2 restaurant. Het interieur is in de tijd veranderd en is nu modern maar wel sfeervol en zeker de moeite waard om er te gaan eten. Na de late lunch rijden we terug naar ons hotel waar inmiddels de zon schijnt. We drinken wat op het terras, Ruben gaat slapen en Lucas wil "wie is est" spelen. Hij speelt het voor het eerst maar wint dik van papa. Het is weer een leuke dag geweest.
23 graden

Donderdag 31 juli 2014
Filzmoos

Het regent, het regent, de pannetjes worden nat. Het is zo'n dag dat het niet ophoudt met regenen. Dit geldt voor een groot deel van Oostenrijk. We besluiten om vandaag rustig aan te doen en bij het hotel te blijven. We relaxen, lezen een boek, doen spelletjes en Lucas lekker spelen in het spielraum.
20 graden

Vrijdag 1 augustus 2014
Filzmoos - Wagrain's Grafenberg (54 km)

De dag start vandaag nevelig maar ze voorspellen mooi weer dus we gaan de bergen in. Na het ontbijt rijden we in een half uurtje naar Wagrain Grafenberg. Hier nemen we de bergbahn naar boven. De zon schijnt al in het het dal maar er hangt nog bewolking. We gaan door de wolken heen en komen boven in de zon aan. We zijn boven de wolken, zegt Lucas. Lucas vindt het weer geweldig om "op avontuur" te gaan. Ruben vindt het geweldig in de kabelbaan en kijkt met grote ogen om zich heen. Bovenop de berg is er veel te doen voor de kinderen. We zijn op 1710 meter hoogte. Vanaf de Grafenbergbahn lopen we eerst naar de Grossunterbergalm (1640 m). We komen langs touwbanen, een klimbaan en hierna een schommeltuin. In ongeveer 40 minuten komen we aan bij de Grossunterbergalm. We drinken wat en rusten uit. Hierna lopen we rustig aan bergafwaarts en bergopwaarts richting de Hachaualm. Onderweg komen we verschillende waterspeeltuigen tegen. Bij elke moeten we stoppen want Lucas wil het uitproberen. Na een half uurtje komen we bij de Hachaualm (1640 m) aan. Hier zijn weer genoeg speeltuinen voor Lucas. Na de lunch wandelen we bergopwaarts naar de Grafenbergbahn. Ook hier is weer genoeg te beleven. Lucas vermaakt zich opperbest in de zandspeelplaats. Ruben vindt de zandspeelplaats maar niks en maakt samen met papa een wandelingetje bovenop de berg. In de loop van de middag nemen we de bergbahn weer naar beneden en rijden terug naar het hotel. Hier genieten we op het terras nog even van de zon.

Zaterdag 2 augustus 2014
Filzmoos

Het is onze laatste dag. Morgen zitten we de hele dag in de auto dus vandaag blijft de auto staan en blijven we in Filzmoos. We doen rustig aan en halen wat boodschappen voor de terugreis. Het is mooi weer dus we nemen nog een duik in het zwembed. We tafeltennisen en tafelvoetballen met Lucas want dat zal hij thuis wel gaan missen. Na het diner gaan de jongens naar bed want morgen rijden we vroeg weg. Papa en mama pakken de auto in, drinken nog een laatste drankje en gaan vroeg slapen.

Zondag 3 augustus 2014
Filzmoos - Oudewater (1008 km)

We staan om 3.30 uur op en rijden om 4.00 uur weg. We rijden dezelfde route als de heenreis (maar dan omgekeerd). De reis verloopt voorspoedig en beter dan op de heenreis. We hebben geen last van files dus we rijden om 13.30 uur Oudewater binnen. De vakantie is helaas ten einde.