Reisblog Webdy

Ladis

Deze zomervakantie gaan we naar 14 dagen naar Ladis. Ladis is een gemeente in het district Landeck in de Oostenrijkse deelstaat Tirol. Het dorp ligt samen met de dorpen Serfaus en Fiss op het zogenoemde Zonneterras van Tirol, vijfhonderd meter boven het Oberinntal aan de voet van de Samnaungroep. Wij verblijven 14 dagen in Apart Alpenblick. Apart Alpenblick ligt aan de Unterdorf 29. Hier hebben wij appartement Apart Tirol.

De routekaart kunt u terugvinden door bij de betreffende dag op dit icoon te klikken.

Maandag 5 augustus 2019
Oudewater - Ladis (903 km)

De wekker gaat om 3.20 uur af. Snel aankleden en de laatste spullen in de auto. Het gaat lekker vlot en we zitten allemaal om 3.45 uur in de auto. Gauw de A12 op. In Duitsland volgen we de 3 via Oberhausen, Köln. Bij Köln zien we een flits achter ons. We rijden volgens ons de juiste snelheid. Je ziet dan net geen borden. Ja we rijden 120 en dan mag ook. Hè weer een flits. Dat kan helemaal niet want Wendy rijdt niet te hard. Andreas kijkt nog een goed achterom. Nee hè. Lucas is in alle stilte zijn fototoestel aan het uit proberen. Gelukkig de vakantie is niet duurder geworden. Voor Frankfurt pakken we de 67 en deze gaat over de in de 5 richting Karlsruhe. Nabij Karlsruhe volgen we de 8 naar Ulm. Bij Ulm rijden we naar de 7 en volgen deze naar Memmingen, Kempten. De 7 gaat over in de B179 en nemen we de fernpass naar de B169. Nog een klein stukje A12 en bij afslag Oberintall rijden we via de Landecktunnel en B180 naar Ried in Oberinntal. Bij Ried rijden we de berg op naar Ladis. Om 13.45 uur zijn we in Ladis. Een uur voor aankomst hebben we de eigenaresse gebeld. Ze is niet aanwezig maar onze keycard ligt klaar. En inderdaad, bij aankomst kunnen we direct naar binnen. We hebben Haus Tirol. Het ligt op de 1e verdieping. Wauw, wat een mooi ruim appartement. Een woonkamer met 2 slaapkamers incl. tv's, twee badkamers. 1 badkamer heeft een sauna. Een terras/ balkon met uitzicht op de bergen. Nou een super begin van onze vakantie. Na het uitpakken genieten we eerst even op ons terras van het uitzicht. Het is een lekker temperatuur, 23 graden. We lopen naar de supermarkt (4 min) voor wat boodschappen. We maken in het appartement een maaltje klaar en doen rustig aan na deze reisdag. Morgen gaan we Ladis en omgeving wel verkennen.

Dinsdag 6 augustus 2019
Ladis (Sonnenbahn en Möseralm)

De dag begint regenachtig. De buien trekken door het dal. Na het ontbijt besluiten we er ondanks de regen er op uit te gaan en de omgeving te verkennen. Voor ons appartement is de bushalte. We nemen de bus naar de Sonnenbahn. Een rit van nog geen 5 minuten maar als we het hadden moeten lopen, waren we kletsnat geweest. Bij ons verblijf hebben we een Sommercard van het gebied ontvangen dus we kunnen gebruik maken van alle kabelbanen in Ladis, Fiss en Serfaus. We pakken de gondel naar Fiss. In Fiss stappen we over in de Möseralmbahn. Deze gondel brengt ons naar de Möseralm (1812 m) waar het Sommer Funpark is. Het blijft regenen dus we gaan eerst wat drinken in het bergrestaurant Möseralm. In de tussentijd klaart het op. Bovenop de berg is veel vertier voor de kinderen. Ze spelen even maar er is nog veel nat. We nemen de gondel weer naar Fiss en inmiddels schijnt de zon. We lopen een sportzaal binnen en spontaan gaat Ruben zijn rits van zijn jas stuk. Gelukkig vinden we snel een leuke jas en kunnen we weer verder op pad. Ze pakken vanuit Fiss de Sonnenbahn naar Ladis en lopen vanaf de bergbahn door de dorfstrasse naar de Ladis Weiher. Een kleine meertje van waar Burg Laudegg mooi te zien is. Hierna lopen we terug naar ons appartement. We eten ’s avonds in Gasthof Rauthof. We hebben lekker gegeten. Ondertussen is het weer omgeslagen en onweert het. Gelukkig niet als we naar huis lopen maar de paraplu is wel nodig.
21 graden

Woensdag 7 augustus 2019
Ladis (Forscherpfad - 4 km)

Vandaag wandelen we de Forscherpfad. Dit is een leuke wandelroute voor kinderen. Om bij de Forscherpfad te komen moeten we eerst een gedeelte van de Wasserwanderweg wandelen. De wandeling begint in Ladis. We mogen direct flink aan de bak want het pad begint direct stijl. Zoals de naam van de weg als zegt, loopt het wandelpad langs het water welke vanaf boven van de berg komt. Na een uur wandelen bereiken we de Forscherpfad. Hier gaat het avontuur verder. Lucas en Ruben hebben een avonturenboek waarin allerlei vragen staan (verkrijgbaar bij de Informatiecentrum van Serfaus-Fiss-Ladis). Deze vragen moeten we onderweg zien te beantwoorden Het maakt de wandeling voor de kinderen minder vermoeiend omdat ze van opdracht naar opdracht wandelen. Na de Forscherpfad vervolgen we onze weg terug naar het dal. De vermoeidheid begint bij iedereen toe te slaan. Na 3 uur wandelen zijn we weer in Ladis en gaan de voetjes even lekker omhoog om uit te rusten. We zijn nog geen half uur binnen en het begint te regenen. We hebben uitzicht op de bergen en het is mooi om te zien hoe het in één keer helemaal dicht kan trekken en de bergen bedekt zijn door de wolken. Na 10 minuten trekken de wolken weer weg en zie je weer een mooi landschap. ‘s Avonds eten we bij pizzeria Reblaus. Het is voor herhaling vatbaar.
15 graden

Donderdag 8 augustus 2019
Ladis – Fiss (Hexenweg – 3km)

We hebben de smaak te pakken. Een nieuwe wandeling staat vandaag op het programma. De zon schijnt in Ladis We nemen de bus naar de Sonnenbahn. We gaan met de Sonnenbahn naar Fiss. De wolken hangen nog laag waardoor we soms niks zien. In Fiss pakken we de Schönjochbahn I naar het Mittelstation. Hier stappen we uit om de Hexenweg te wandelen. Ondanks de laag hangende wolken kan de jassen in de rugzak blijven. De Hexenweg is een wandeling waar het avonturenboek weer gebruikt kan worden. Na een honderd meter begint het avontuur. We moeten gelijk het donkere bos in en komen gelijk een heksenopdracht tegen. Het is een avontuurlijk pad. Gisteravond heeft het flink geregend en dat maakt de wandeling wel lastiger. Er liggen veel boomwortels op de paden en die zijn glibberig. Dus we moeten goed oppassen dat we tijdens het afdalen niet uitglijden. Na ongeveer een uurtje komen we bij de Kuh Alm aan. Hier rusten we even uit en drinken wat lekkers. Er is een klein speeltuintje voor de kinderen. We vervolgen onze weg en beantwoorden nog meer vragen. De Hexenweg is circa 3,2 km lang. We hebben incl. de tussenstop ongeveer 2,5 uur over gedaan. De Hexenweg komt uit bij de Mittelstation van de Sonnenbahn. We pakken de gondel naar Fiss. Vlakbij de gondel van Fiss ligt de Hexen Alm. Ze hebben een groot terras en hier lunchen we lekker in het zonnetje. De Bauern rösti is een aanrader. De benen hebben tijdens de lunch even rust gehad maar ze zijn te vermoeid om Fiss in te lopen. We nemen de Sonnenbahn terug naar Ladis en wandelen vanaf de gondel terug naar Apart Alpenblick. We doen boodschappen zodat we vanavond er niet meer op uit hoeven. Het is weer een avontuurlijke en leuke dag geweest.
24 graden

Vrijdag 9 augustus 2019
Ladis – Erlebnisbad Prutz (5,4 km)

Vandaag wordt de warmste dag van de week en het wordt tijd om te gaan zwemmen in het buitenzwembad van Prutz. Prutz ligt in het dal op 5,7 km rijden van ons appartement. Met de auto zijn we er in 8 minuten. We zijn er al om 10.30 uur. De zon schijnt volop. Lucas en Ruben willen gelijk van de glijbaan. Brrrr, het water is best wel koud maar als je door bent, valt het mee. De jongens houden het tot 14.00 uur vol en dan slaat de vermoeidheid toe. 3,5 uur zwemmen is best lang. Na het zwemmen doen we boodschappen bij de Hofer in Prutz en rijden dan weer naar Ladis. De rest van de middag genieten we van het mooie weer op ons terras en het mooie uitzicht op de bergen. We maken ook alvast plannen voor morgen.
28 graden

Zaterdag 10 augustus 2019
Ladis - Serfaus

We stappen voor ons appartement op de bus naar Serfaus (gele bus). De gele en blauwe bus rijdt tussen Ladis en Serfaus v.v. In 20 minuten zijn we bij de Parkplatz Serfaus. Vanaf hier is het 2 minuten lopen naar de U-bahn. De U-bahn is een ondergrondse metro en heeft 4 haltes (Parkplatz, Kirche, Centrum en Seilbahn). Wij stappen eerst uit in het Centrum. Lucas en Ruben willen kijken of er een speelgoedwinkel is waar ze hun vakantiegeld kunnen uitgeven. We kunnen er nog geen vinden dus we pakken de U-bahn naar de Seilbahn. De Komperdelbahn gaat naar 2345 meter maar wij stappen uit bij het Mittelstation op 1980 meter. Hier is namelijk het Murmli Wasser. Een grote speeltuin met water, zand, speeltoestellen, etc. Lucas en Ruben hebben het reuze naar hun zin. Na ruim een uur willen we toch naar de top van de berg dus pakken we bij het Mittelstation weer de gondel naar boven naar Lazid. Vanuit hier kun je diverse wandelingen maken. Bovenop de berg zit het restaurant Lassida. We hebben inmiddels trek gekregen en besluiten te lunchen. Tijdens de lunch hebben we even gegoogled naar een speelgoedwinkel in Serfaus. En ja hoor… die is er wel. Na de lunch gaan we met de Komperdelbaan terug naar Serfaus en gaan op zoek naar de speelgoedwinkel. Deze is gauw gevonden en ze vinden ook nog iets leuks om te kopen. We hebben twee gelukkige jongens. Wendy mag heel even shoppen in de kledingwinkels maar daarna willen de kinderen naar huis om te spelen met hun nieuwe Lego dozen. Vanuit Serfaus pakken we de bus weer terug naar Ladis-Unterdorf en stappen we voor de deur van ons appartement weer uit. Best wel lekker zo’n bushalte voor de deur. Het idee was om buiten de deur te eten maar de lunch heeft onze buikjes aardig gevuld. Dus we halen een hamburger bij Hüftgold en eten deze in ons appartement op.

Zondag 11 augustus 2019
Ladis – Serfaus (Piraten weg – 2,5 km)

De zon schijnt vandaag alweer volop. Het is een mooie dag voor een wandeling. Net als gisteren nemen we de bus naar Serfaus. Vervolgens de U-bahn naar de Komperdelbahn. De Komperdelbahn brengt ons naar het Mittelstation. Hier start de Piratenweg. Dit is de laatste wandeling uit het avonturenboek. De opdrachten volgen elkaar snel op. Lucas en Ruben hebben er ook stevig de pas in. In één uur hebben de Piratenweg voltooid. We wandeling naar Murmli Wasser waar we gisteren ook waren. Lucas en Ruben willen daar weer lekker spelen. Geen probleem want het is toch lekker weer. Na ruim een uur besluiten we vanuit het Mittelstation van de Komperdelbahn helemaal naar Ladis te “liften”. Mittelstation Komperdelbahn naar Serfaus. Vanuit Serfaus met Sunliner naar boven. Boven wandelen via de Panorama Genussweg naar de Möseralm. Vanaf de Möseralm nemen we de Möseralmbahn naar Fiss. In Fiss met de Sonnenbahn naar Ladis. Vanaf het dalstation in Ladis wandelen we naar ons appartement. Het is een leuke route om te doen. Zo zijn er dus diverse manieren om van Ladis naar Serfaus te gaan en weer terug.

Maandag 12 augustus 2019
Ladis – Fiss (Fisser Joch)

De berichten voor vandaag zijn niet zo gunstig. Vanaf 14.00 uur is er kans op onweer en regen. We gaan er toch even tussenuit maar gaan geen grote wandeling maken. We willen naar de Fisser Joch. Hier is de Goldener mann weg. We nemen de bus naar Ladis Seilbahn en nemen de Sonnenbahn naar Fiss. Het is in Fiss bewolkt met een beetje zon. In Fiss pakken we de Schönjochbahn naar 2440m. Hoe hoger we met de gondel komen, hoe mistiger het wordt. We kunnen zelfs de gondel voor en achter ons niet meer zien. Helaas is het boven op 2440 meter niet anders. We kunnen nog geen 50 meter voor ons uit kijken. Je kunt je helemaal niet oriënteren. We vinden het te gevaarlijk om nu een route te gaan lopen. We proberen deze week nog wel een keer naar boven te gaan als het weer helderder is. We gaan terug naar Fiss en maken een wandeling door het centrum. Er bezoeken het kerkje maar er zijn weinig winkels. We wandelen weer terug naar de gondels. Het is rond het middaguur en we lunchen bij de Hexenalm. Het smaakt ons weer prima. Het begint tijdens de lunch iets meer te waaien. Kijkend naar de lucht, denken we dat het weer binnenkort gaat omslaan. We gaan met de Sonnenbahn terug naar Ladis. Vanaf het dalstation lopen we naar het centrum van Ladis. Het begint al te spetteren. We halen nog een paar boodschappen bij de M-preis zodat we er niet meer uit hoeven als het slechte weer blijft hangen. We zijn nog geen 5 minuten binnen of het begint heel hard te regenen. De rest van de middag brengen we door in ons appartement en doen spelletjes, lezen een boek en kijken tv. Na 2 uurtjes zijn de buien weer verdwenen en laat het zonnetje zich voorzichtig weer zien.
17 graden

Dinsdag 13 augustus 2019
Ladis

De eerste week hebben we veel gewandeld. De benen zijn erg vermoeid dus we houden vandaag een rustdag. Lekker uitslapen, spelletjes spelen (Cluedo, Skip Bo, Uno), tafelvoetbal, boeken lezen, tv kijken. En ’s avonds gaan we naar de pizzeria.
12 graden

Woensdag 14 augustus 2019
Ladis – Fiss (Wolfsee)

De zon schijnt ’s morgens al in ons appartement. Het wordt een zonnige dag. Niet heel warm waar wel heel goed weer om te wandelen. Het is wel wat frisjes in de schaduw maar in de zon is het lekker. We besluiten om geen jas aan te trekken. Vandaag nemen we de bus naar het dalstation van de Sonnenbahn. De Sonnenbahn nemen we tot het Mittelstation. Vanaf het Mittelstation wandelen we in 15 minuten naar Fiss. In Fiss komen we een leuke speeltuin tegen dus maken we even een kleine stop. Via de Ober Dorfstrasse wandelen we naar de Wolfsee. Er staat toch wel wat wind en soms hebben we het een beetje koud. Een vestje of trui was lekker geweest maar we waren iets te optimistisch vanmorgen. De Wolfsee is een kunstmatig aangelegde meer waar veel vertier voor kinderen is. Ze kunnen klimmen en klauteren, spelen met water en zand. Er staan veel houten zonnebanken om te relaxen en te genieten van de mooie bergen om je heen. Lucas en Ruben hebben we speelplezier gehad en we gaan vanaf de Wolfsee naar Ladis wandelen. Onderweg komen we nog langs het Indianendorp. We stoppen heel even en lopen daarna door naar de Weiber Kessl. Hier lunchen we en kunnen de beentjes uitrusten voor de laatste deel naar Ladis. Het laatste deel hebben we al een keer gelopen want hier kwamen we ook langs toen we de Forscherpfad hadden gelopen. We hebben toch weer een leuke wandeling van ongeveer 5 km gemaakt met veel leuke speelplekken voor de kinderen.
17 graden

Donderdag 15 augustus 2019
Ladis – Serfaus (Erlebnispark Hög)

Vandaag is het een dag om te ontspannen. Geen wandeling maar spelen voor Lucas en Ruben. De zon schijnt alweer lekker maar een trui in de ochtend is weer nodig. We stappen op de bus naar Serfaus, we nemen de U-bahn en gaan met de Alpkopfbahn naar het zwieschenstation op 1920 meter hoogte. Hier is Erlebnispark Hög. We verbazen ons iedere keer weer dat er op elke berg wel weer iets anders voor kinderen te beleven is. Ook op deze berg weer hele andere speeltoestellen. Een waterdoolhof, een evenwicht speeltuin, memorie met melkbussen, verschillende waterspellen en er is ook de Hög See. Hier kun je kajakken, waterfietsen, suppen en zelfs zwemmen. Lucas en Ruben spelen eerst en daarna wandelen we rond het meer. Halverwege staat een klein kerkje. Lucas en Ruben willen een kaarsje opsteken voor de opa’s, Hans en andere overleden familieleden. Het is altijd mooi om te zien dat zij hun niet vergeten. We wandelen verder en we zien dat de watertemperatuur 19 graden is dus we gaan niet zwemmen maar wel waterfietsen. De kinderen vinden het geweldig. Het is inmiddels lekker weer dus we pakken een terrasje bij de Seealm Hög. Na het terrasje willen Lucas en Ruben nog een keer het waterdoolhof doen. Dit doen we en hierna gaan we terug naar Ladis. We merken dat de kinderen moe zijn en willen uitrusten. We besluiten om vandaag zelf te koken dus even op de terugweg naar de M-Preis. Helaas is de M-PREIS dicht. We vinden het raar want het is donderdag. Niks aan te doen dus we moeten voor vanavond iets anders verzinnen. We halen wel een hamburger met frietjes bij de Hüftgold Imbiss (als ze open zijn). Wendy bedacht opeens dat het Maria ten Hemelvaart is. Dit is in vele landen een nationale feestdag. Gelukkig is Hüftgold Imbiss open en hebben we eten voor vanavond.
18 graden

Vrijdag 16 augustus 2019
Ladis – Fiss (Fisser Joch)

We gaan een twee poging wagen om naar de Fisser Joch te gaan. Het wordt mooi weer dus moeten we nu geen last hebben van mist/laaghangende bewolking. De bus brengt ons van Ladis naar Fiss. In Fiss pakken we de Schönjochbahn naar 2440 meter hoogte. Hier genieten we van een mooi uitzicht. Het is wel fris boven met 5 graden en een korte broek aan. De kinderen gaan gelijk spelen in het zand en de mijn. Wij genieten van de omgeving en zien hoe de wolken het uitzicht in een paar minuten kan veranderen. Mooi uitzicht, geen uitzicht en weer mooi uitzicht. Het klaart steeds meer op en kunnen we zelfs de Italiaanse bergen zien liggen. Er starten hier ook tandemvluchten met parachutisten. Het is wel bijzonder hoe zo’n parachute op de termiek kan vliegen. We zijn best we moe van de afgelopen week dus we besluiten om de Goldener mann weg niet te lopen. De weg naar boven is flink stijl en de benen zijn moe. Inmiddels hebben we een beetje koud kregen en warmen ons op in het Berg Diamant restaurant. Lucas en Ruben vermaken zich binnen ook prima in de speelhoek. Na ruim een uur gaan we weer met de Schönjochbahn naar Fiss en vervolgens de Sonnenbahn naar Ladis. In Ladis doen we boodschappen en daarna relaxen we in ons appartement.
18 graden

Zaterdag 17 augustus 2019
Ladis - Erlebnispark Prutz (5,4 km)

Aan het eind van de ochtend gaan we naar het zwembad in Prutz. Lucas en Ruben willen graag zwemmen. Het is ongeveer 23 graden. Het zonnetje blijft achter de wolken en wil niet echt doorkomen. Het water is wel fris maar we laten ons niet weerhouden om lekker te zwemmen. Het zwembad is bijna leeg. In de loop van de middag krijgen we het koud en gaan we terug naar Ladis. We doen spelletjes en Wendy kookt spaghetti. Het smaakt ons heerlijk.

Zondag 18 augustus 2019
Ladis - Erlebnispark Prutz (5,4 km)

Vandaag wordt het de warmste dag van de week. Dit merken we al gauw. De zon schijnt volop en na het ontbijt is het genieten op het terras van de zon en een bakkie koffie en thee. Rond 10.15 uur rijden we naar het dal om te gaan zwemmen. De zon is fel en we moeten goed zonnebrand smeren. Lucas en Ruben genieten volop in het zwembad. De glijbaan en stroomversnelling zijn hun favoriet. In de middag worden ze moe en gaan we naar ons appartement. We pakken de meeste spullen in want worden gaan we naar huis. We eten nog een keer bij Rauthof en het smaakt nog steeds heerlijk.
31 graden

Maandag 19 augustus 2019
Ladis - Oudewater

We staan om 6.45 uur op. We ontbijten voor de laatste keer in ons appartement. De laatste spulletjes worden in de auto geladen en we rijden om 8.00 uur weg. We hebben geen autobahnvignet voor de terugweg dus we mijden de A12 en rijden het eerste stuk binnendoor tot de B189. We rijden vervolgens dezelfde weg richting Oudewater. Rond 18.00 uur rijden we Oudewater binnen. We doen nog even snel een boodschapje zodat we vanavond iets te eten hebben. Helaas zit de vakantie erop. Het gebied Serfaus-Fiss_Ladis is een erg leuk gebied om samen met kinderen te ontdekken. Wij hebben in deze twee weken tijd maar een fractie van de omgeving gezien. De kans is groot dat we nog wel een keer terugkeren naar Ladis, Fiss of Serfaus.