Reisblog Webdy

Ladis

Na onze geslaagde zomervakantie van vorig jaar gaan we dit jaar weer voor 14 dagen naar Ladis. Ook dit jaar verblijven we weer in Apart Alpenblick in het appartement Apart Tirol.

De routekaart kunt u terugvinden door bij de betreffende dag op dit icoon te klikken.

Maandag 3 augustus 2020
Oudewater - Ladis (903 km)

De wekker gaat om 3.25 uur af. Snel aankleden en de laatste spullen in de auto. Het gaat lekker vlot en we zitten om 3.55 uur in de auto. Gauw de A12 op. In Duitsland volgen we de 3 via Oberhausen, Köln. Bij Köln wordt het drukker op de weg. Voor Frankfurt pakken we de 67 en deze gaat over de in de 5 richting Karlsruhe. Nabij Karlsruhe volgen we de 8 naar Ulm. Bij Ulm rijden we naar de 7 en volgen deze naar Memmingen, Kempten. De 7 gaat over in de B179 en nemen we de fernpass naar de B169. Nog een klein stukje A12 en bij afslag Oberintall rijden we via de Landecktunnel en B180 naar Ried in Oberinntal. Om 13.15 zijn we in Prutz. Daar doen we bij de Hofer wat boodschappen. Na de boodschappen is het nog 5 minuten de berg naar Ladis oprijden. Onze keycard ligt bij aankomst klaar en we kunnen we direct naar binnen. We hebben net als vorig jaar appartement Tirol. Het ligt op de 1e verdieping. Het ziet er weer vertrouwd uit. In de auto hebben de kinderen hun slaapkamer toegeëigend. Het regent maar toch genieten we eerst op ons overdekt terras van het mooie uitzicht. De rust wordt verstoort door een traumahelikopter die een stukje verderop landt. Het wordt frisser dus we gaan naar binnen en genieten van ons appartement. We maken in het appartement het avondeten klaar en we doen verder rustig aan na deze reisdag.
15 graden

Dinsdag 4 augustus 2020
Ladis - Fiss - Serfaus

De dag begint regenachtig en bovenop de bergen ligt sneeuw. De buien trekken door het dal en voor de gehele dag is regen voorspelt. Na het ontbijt besluiten we er ondanks de regen er op uit te gaan. Helaas kunnen we geen gebruik maken van de bushalte voor ons appartement. Door de corona rijdt de wandelbus alleen tussen de seilbahn Ladis en Serfaus. De Seilbahn Ladis ligt op 15 minuten bergop wandelen dus we pakken de auto naar de seilbahn Ladis. Voor het eerst in het Coronatijdperk doen we onze mondkapjes op. We nemen de gondel naar Fiss. We zien vanuit de gondel een ree in de wei zitten. Helaas gaat de gondel te snel voor een foto. In Fiss kopen we voor Lucas bergschoenen. We besluiten om naar de sneeuw te gaan en nemen de Schönjochbahn I en II naar de 2440 meter. Het sneeuwt en er ligt al een flink laagje. En dat op 4 augustus! Het is boven op de berg rond het vriespunt. Lucas en Ruben gooien een paar sneeuwballen maar daarna gaan we weer naar beneden vanwege de kou. We gaan verder “liften” naar Serfaus. Vanaf de Schönjochbahn lopen we naar de Waldbahn in Fiss. Een wandeling van ongeveer 10 minuten. Na de Waldbahn pakken we de Sunliner naar Serfaus. Hier wandelen we naar de speelgoedwinkel. Lucas en Ruben hebben hun vakantiegeld meegenomen en kopen allebei iets van Lego (hoe kan het ook anders). Na de aankopen pakken we de U-bahn en hierna liften we weer terug naar Fiss waar we lunchen in de Hexenalm om vervolgens naar Ladis terug te gaan. We relaxen wat en ’s avonds wandelen we naar Gasthof Rauthof voor het avondeten. We hebben als vanouds lekker gegeten.
15 graden

Woensdag 5 augustus 2020
Serfaus (waalweg-Leihte Wirt-Serfaus: 5,1km)

Vandaag wandelen we de Waalweg. We rijden eerst naar de Waldbahn in Fiss en liften naar Serfaus. Hier pakken we de Komperdellbahn naar 1980m. Het is nog fris dus een jasje hebben we wel nodig. Het zonnetje schijnt lekker. Vanaf de Komperdellbahn op 1980m lopen we een stukje van de Panorama genussweg om vervolgens de Waalweg te volgen. Er staan prachtige bloemen en de wandelroute loopt langs een beek en deels door een bos. Halverwege ligt Leihte Wirt en hier lunchen we en rusten even uit. Voor de kinderen is er een leuke speeltuin. Na een uurtje wandelen we de weg verdere naar Serfaus. We komen uit bij de gondels. Uiteindelijk hebben we 5 km gewandeld waar we 1 uur en 32 minuten over hebben gedaan. Een mooie tocht om onze vakantie mee te beginnen. We pakken vanuit Serfaus de Sunliner en hierna de Waldbahn naar Fiss. Onze benen zijn moe maar we zijn voldaan. We rijden terug naar Ladis en rusten lekker uit.
21 graden

Donderdag 6 augustus 2020
Fiss (Panorama genussweg – Tierlehrpfad: 6,6km)

Het is mooi en zonnig weer dus we gaan vandaag nog een wandeling maken. We nemen de auto naar de Sonnenbahn (Ladis). We gaan met de Sonnenbahn naar Fiss. In Fiss pakken we de Schönjochbahn I naar het Mittelstation. Hier stappen we uit. We volgen vanaf het Mittelstation de Panorama genussweg en vervolgens het Tierlehrpfad. Aan het einde van de pad ligt de Frommes Alp. Hier maken we een stop om iets te eten en drinken. Na deze stop voelen de benen toch enigszins vermoeid. De dag van gisteren zit nog in de benen. Vanaf de Frommes Alp wandelen we naar het tussenstation van de Sonnenbahn. We nemen de gondel naar beneden naar Ladis en met de auto naar ons appartement. Het is weer een avontuurlijke en leuke dag geweest met veek zon. In het totaal hebben we 6,6 km gewandeld en hierover hebben we 2 uur en 19 minuten gedaan.
23 graden

Vrijdag 7 augustus 2020
Ladis – Erlebnisbad Prutz (5,4 km)

Vandaag wordt het warm en de kinderen willen graag zwemmen in het buitenzwembad van Prutz. Onze benen willen vandaag niet echt vooruit dus een wandeling wordt ook niks. Prutz ligt in het dal op 5,7 km rijden van ons apartement. We zijn er om 10.45 uur. De zon schijnt volop. Lucas en Ruben willen gelijk van de glijbaan. Brrrr, het water is best wel koud maar als je door bent, valt het mee. De jongens houden het tot 14.00 uur vol en dan slaat de vermoeidheid toe. Effe rustig een Donald Duck pocket lezen in de schaduw is ook lekker. Ze willen niet meer zwemmer dus we gaan om 14.30 uur weg. De rest van de middag genieten we van het mooie weer op ons terras en het mooie uitzicht op de bergen. We maken ook alvast plannen voor morgen.
30 graden

Zaterdag 8 augustus 2020
Serfaus (Bären cache & Six Senses weg)

Het wordt vandaag warm dus we zoeken het hogerop in de bergen waar het vaak iets koeler is. We parkeren onze auto bij de Waldbahn in Fiss en gondelen naar Serfaus. In Serfaus pakken we de Komperdellbahn naar het Mittelstation. We moeten even zoeken waar de Bären cache begint. We belanden bij Murmli wasser, een grote speeltuin op de berg. Lucas en Ruben spelen even en het blijkt dat de Bären cache in het Murmli wasser begint. De eerste twee caches lukken maar de 3e hebben we nooit gevonden. We lopen al op de Six Senses genusserlebnisweg der Sinne dus we vervolgen deze wandelroute. Onderweg zijn er allerlei opdrachten over het zesde zintuig. Het is behoorlijk warm, ook bovenin de bergen. Na een uurtje wandelen komen we bij restaurant Högalm waar we lunchen. Na de lunch is het nog 3 minuten wandelen naar Erlebnispark Hög. De Six senses genusserlebnisweg der Sinne gaat nog verder door na het Erlebnispark maar de route duurt nog zeker 2 uur en met deze warmte doen we dat niet. Wellicht dat we de rest van de route binnenkort nog verder wandelen. Na het spelen in het Erlebnispark nemen we de Alpkopfbahn terug naar Serfaus en vervolgens de Sunliner en Waldbahn naar Fiss. De auto rijdt terug naar ons appartement en we genieten op ons terras in de schaduw van een koel briesje.
25 graden op 1400m

Zondag 9 augustus 2020
Ladis – Erlebnispark Prütz

Tijdens het lezen van de berichten op Fantastisch Oostenrijk komen we erachter dat er gisteravond op 20 km afstand een aardbeving van 4,1 op de schaal van Richter heeft plaatsgevonden. Wij voelden gisteravond wel wat schudden maar dachten dat er een grote vrachtwagen voorbij reeds die dat veroorzaakte. Het was dus een aardbeving. Sneeuw en een aardbeving. Wat gaan we deze vakantie nog meer beleven. Vandaag wordt het weer erg warm. We zoeken daarom vandaag verkoeling in het zwembad. We zijn er om 10.00 uur. Het zonnetje schijnt al volop. We kunnen op ons vaste stekkie zitten. De kinderen liggen direct in het zwembad en papa en mama doen de rest wel (handdoeken neerleggen, parasol huren, etc.). Het water is koud maar wel lekker bij de hoge temperaturen van vandaag. Lucas en Ruben houden het tot 13.45 uur vol en dan zijn ze moe en willen ze terug naar ons appartement. We rijden terug naar Ladis en relaxen in de schaduw op ons terras. We maken alvast plannen voor morgen.
32 graden

Maandag 10 augustus 2020
Serfaus (Georama Lassida op 2350m)

Het wordt vandaag een actieve dag. We gaan via de Waldbahn en Sunliner naar Serfaus. Hier pakken we de Komperdellbahn naar Lazid op 2350m hoogte. Bij aankomst is er boven een aangename temperatuur en een beetje wind. Vanaf Lazid lopen we bergafwaarts naar het Kölner Haus. Dit is een wandeling van 3,6 km en wij doen hier 1 uur en 15 minuten over. Het Köhler Haus ligt bij het Mittelstation Komperdell op 1980m. We lunchen hier en hierna kunnen Lucas en Ruben los in Murmli Wasser. Dit is een hele grote speeltuin met water, zand en allerlei speeltoestellen. Papa en mama genieten op het terras van het mooie weer. Rond 14.15 uur gaan we weer terug naar Ladis. Even snel boodschappen doen en hierna de benen omhoog en relaxen. ’s Avonds eten we bij Rauthof. Tijdens het eten slaat het weer slaat om, het begint hard te waaien, het regent een beetje en het onweert in de verte. We zijn in een recordtijd naar huis gewandeld en na 10 minuten breekt het echt helemaal los. Regen en onweer. De bergen zijn niet meer te zien doorr de regenval.
26 graden

Dinsdag 11 augustus 2020
Ladis (Spiel und erlebnisweg)

Deze ochtend schijnt de zon alweer volop. Het ruikt buiten heerlijk naar de dennenlucht. We blijven vandaag in Ladis en wandelen de Spiel und erlebnisweg. Het eerste stuk is stijl omhoog. De zweetdruppeltjes staan op ons voorhoofd. Binnen een paar minuten hebben we al een mooi uitzicht op Ladis en omgeving. De Spiel und erlebnisweg ligt lekker in het bos en er is veel schaduw. Heerlijk met dit warme weer. We komen allerlei speeltuigen tegen waar de kinderen een paar minuten kunnen spelen. Halverwege komen we een houten huisje tegen. De deur staat open en we kijken nieuwsgierig naar binnen. We zijn verbaasd. Het is klein Lourdeskapel. De kapel is tegen de berg gebouwd. Ze hebben een stuk uit de berg gehakt en hierin het Mariabeeld geplaatst. Mooi om te zien. We wandelen tot het einde van de Spiel und erlebnisweg en lopen hetzelfde pad terug. In Ladis lopen we naar Gerrits Seecafe (www.zwingerhof.at). Hier drinken we iets en Lucas en Ruben nemen een lekkere ijscoupe. Daarna gaan de kinderen nog even los in het kleine speeltuintje van het café. Wij genieten van het uitzicht op het meertje en de bergen waar we net gelopen hebben. Hierna lopen we terug naar ons appartement en doen we rustig aan. De benen zij nog erg vermoeid van de 1e week. We gaan er ook niet meer op uit en we koken vandaag pasta voor ons zelf.
25 graden

Woensdag 12 augustus 2020
Ladis – Erlebnispark Prütz

We gaan nog een keer naar het zwembad. De komende dagen is er meer kans op regen dus daarom nog naar even genieten van de zon en het water. Lucas en Ruben vinden dit ook leuker dan wandelen. Geef ze eens ongelijk met de warme weer. We sluiten onze dag af bij Rauthof met spareribs.
30 graden

Donderdag 13 augustus 2020
Ladis

Vandaag houden we een ruhetag (rustdag). We slapen lekker uit. Na het ontbijt doet Wendy een boodschapje zodat we vandaag thuis kunnen eten. We doen verder spelletjes, boek lezen, woordzoeker en de tablet ontbreekt ook niet. In de middag valt er een flinke bui. ’s Avonds zien we nog een mooie heldere regenboog verschijnen.
23 graden

Vrijdag 14 augustus 2020
Fiss (Möseralm: 3 km)

Het is vandaag bewolkt en er is regen voorspelt maar we trekken er toch op uit. Alles mee in de rugzak en we zien het wel. We nemen de Sonnenbahn naar Fiss. In Fiss pakken we de Möseralmbahn naar de Möseralm. Het regent inmiddels en we zitten midden in de wolken. We drinken eerst wat bij restaurant Möseralm. De wolken trekken weg en het breekt iets open. We gaan toch de wandeling naar beneden maken. We zien geen wandelbordjes (dat is voor het eerst, de bewegwijzering is zeer goed in dit gebied). We lopen eerst een kleine gedeelte op een geasfalteerde weg. Deze loopt evenwijdig aan de rodelbaan. Dan zien we wandelbordjes. We kunnen op 2 manieren naar Fiss. Via de asfaltweg of via de Waalweg die over de alm loopt. De laatste nemen wij. Lucas en Ruben noemen dit altijd een avonturenpaadje. Het spettert af en toe maar daar blijft het ook bij. Vaak is het weer in de regio beter dan ze soms voorspellen. Uiteindelijk wandelen wij in ongeveer een uurtje (3 km) naar beneden. We komen weer uit bij de gondels in Fiss. Wendy gaat nog even shoppen in de Intersport en hierna pakken we de Sonnenbahn terug naar Ladis. We doen nog wat boodschappen want morgen is het Maria Hemelvaart (nationale feestdag) en dan zijn alle winkels dicht. Dit weten we nog van vorig jaar. In ons appartement rusten we lekker uit van de wandeling en nu begint het gestaag te regenen. Wat hebben we toch weer een geluk gehad dat het nu pas gaat regenen.
20 graden

Zaterdag 15 augustus 2020
Fiss (Fisser Joch - Goldener-mann-weg – Schongampalm: 4,8km)

Het is droog weer en we gaan nog een wandeling maken. We nemen de Sonnenbahn naar Fiss en hierna de Schönjochbahn naar de Fisser Joch op 2436 meter. Hier begint de Goldener-mann-weg die bergop loopt. Er zijn onderweg weer veel speeltoestellen voor de kinderen. De klim is wel erg pittig en stijl. Uiteindelijk komen we bovenop de top aan van de Zwölferköpf (2600 meter). Je hebt hier een fantastisch uitzicht op Fiss en Serfaus maar ook op het Urgtal. Dit ligt aan de ander kant van de berg. Bovenop de top ligt de Almbahn en die brengt ons naar de Schöngampalm op 1812 meter. Wij willen naar de Zirbenhütte. Helaas moeten we vanaf de gondel weer 20 minuten bergop lopen om de Zirbenhütte te bereiken. Moe naar voldaan ploffen we neer om uit te rusten en iets te drinken/eten. Het is wel een geruststellende gedachte dat we straks alleen nog maar bergafwaarts hoeven te lopen. Na een uurtje lopen we weer terug naar de Almbahn en we zitten in een bijzondere houten gondel. De gondel overbrugt 788 meter en zo staan we weer bovenop Zwölferköpf. Hier staat ook de Crystal Cube waar je op afspraak met een paar mensen lekker kan eten en kan genieten van het uitzicht. Er is ook nog een uitkijkpunt en hier genieten we nog even van de rust en de mooie bergen om ons heen. Inmiddels hebben we wel een truitje nodig want er staat een klein briesje. We lopen vervolgens via de Goldener-mann-weg weer terug naar de Fisser Joch. Totaal hebben we vandaag toch weer 4,8 km gewandeld. Vanaf de Fisser Joch gondelen we naar Ladis. De benen zijn inmiddels wel moe geworden. Bij het appartement gaan de beentjes even lekker omhoog.
22 graden

Zondag 16 augustus 2020
Fiss (Möseralm)

We gaan vandaag voor de laatste keer dit jaar de berg op. We pakken de Sonnenbahn en hierna de Möseralmbahm naar de Möseralm. Hier is van alles te doen voor de kinderen. Springkussens, speeltoestellen, zandbak, waterspeelplaats, pony rijden, tuben, race autootjes, etc. Helaas mag Lucas niet meer pony rijden dus dat valt af. Ze gaan daarom eerst een half uur tuben. Daarna vermaken ze zich prima met alle andere dingen die er te doen zijn. In de middag gaan we terug naar Ladis. We relaxen nog wat en pakken alvast wat spullen in. Als afsluiting van de vakantie eten we nog een keer bij Rauthof en het smaakt nog steeds heerlijk.
22 graden

Maandag 17 augustus 2020
Ladis - Oudewater (903 km)

We staan om 6.45 uur op. We ontbijten voor de laatste keer in ons appartement. De laatste spulletjes worden in de auto geladen en nemen afscheid van Anna Kirschner (de eigenaresse). We rijden om 8.00 uur weg uit Ladis. We hebben geen autobahnvignet voor de terugweg dus in het dal kopen we bij een pompstation nog even een vignet. We pakken de autobahn en rijden vervolgens dezelfde weg terug richting Oudewater. Rond 18.00 uur rijden we Oudewater binnen. We doen nog even snel een boodschapje zodat we vanavond iets te eten hebben. Helaas zit de vakantie erop. Het gebied Serfaus-Fiss-Ladis is een erg leuk gebied om samen met kinderen te ontdekken. Wij hebben in deze twee weken tijd weer veel nieuwe wandelpaden ontdekt en nog steeds niet alles gezien.