Reisblog Webdy

Auto rondreis Toscane-Umbrië

Dit jaar brengen we een bezoek aan Italië. Dag 2 t/m 10 bestaat uit de autorondreis Toscane-Umbrië van Vrij Uit. Wij hebben besloten om op de heen-en terugreis in Duitsland te overnachten. Na de rondreis verblijven we nog 7 dagen in Rimini.

De routekaart kunt u terugvinden door bij de betreffende dag op dit icoon te klikken.

Zaterdag 26 mei 2007
Oudewater - Freiburg

Vandaag beginnen we met de 1e etappe op weg naar Italië. Om 6.30 uur rijden we weg uit Oudewater. Bij Venlo gaan we de grens over. In Nederland is het bewolkt en een beetje regen maar richting Freiburg wordt het zonniger en warmer. We rijden in Duitsland via de A67, A6 en A5 naar Freiburg. De reis verloopt goed. Een kleine vertraging van een uurtje door een file en we zijn om 14.00 uur in Freiburg. Bij aankomst is het erg zonnig en benauwd. Het hotel ligt midden in het centrum. Onze auto parkeren we in de parkeergarage onder het hotel. Na het inchecken wandelen we door Freiburg. Een terrasje mag natuurlijk niet ontbreken. Na het eten duiken we op tijd het bed in want morgen staat de rit naar Montecatini Terme op het programma.

Zondag 27 mei 2007
Freiburg - Montecatini Terme

Om 7.00 uur verlaten we Freiburg en gaan we op weg naar Zwitserland. Via Basel, St. Gotthardtunnel en Lugano (A2) rijden we naar Italië. Het voordeel van een overnachting in Zuid Duitsland is dan je niet in de file staat voor de St. Gotthardtunnel. Een goede zet van onszelf. In Italië houden de Italianen zich aan hun eigen verkeerregels. Rechts inhalen, hard rijden, op het laatste moment een afslag pakken, noem het maar op. Even wennen aan het lezen van de verkeersborden maar hierna gaat het goed. We rijden via Milaan, Piacenza (A1) en vóór Parma nemen we de A15 richting La Spezia. Van de A15 naar de A12. Bij Carrara verlaten we de snelweg om naar "Cava di Marmo" (Marmergroeven) te gaan. Helaas zijn de groeven niet open voor bezichtiging maar we hebben genoeg marmer gezien. Bij Carrara gaan we de snelweg weer op richting Firenze (A11). Omstreeks 16.15 uur rijden we Montecatini Terme binnen. Na aankomst pakken we de auto uit en hierna drinken we een lekkere borrel op het balkon. We stippelen de route voor morgen alvast uit.. In Italië wordt er 's avonds later gegeten dus om 19.30 uur gaan we in het hotel aan tafel. Tijdens het diner komen we nog 2 echtparen tegen die dezelfde rondreis maken. Het zijn Hans en Wanda uit Den Haag en Tiny en Winfred uit Alkmaar. We raken gezellig aan de praat en drinken met z'n allen wat aan de hotelbar en het klikt meteen met elkaar.

Maandag 28 mei 2007
Firenze en Lucca

Vandaag gaan we vol goede moed met de auto naar Firenze (Florence). Met een uurtje rijden, zit je midden in het centrum. Het zoeken naar een parkeerplaats is een ramp. Parkeergarages staan op de hoofdwegen aangegeven maar als je afslaat dan staan er geen bordjes meer. Veel eenrichtingsverkeer. Na een half uur uur zoeken, vinden we een "parkeergarage". Een loods waar alle auto's in en op elkaar staan en waarbij je je autosleutel moet afgeven. Nou, dat doen we maar niet. Nog een kwartiertje rondgereden en er barst opeens een wolkbreuk los. We zien geen handen meer voor onze ogen. Op dat moment zien we weer borden "Autostrada". We kijken elkaar aan en hebben dezelfde gedachten. We gaan die borden volgen en we laten Firenze voor wat het is. Helaas hebben we alleen de nauwe straatjes in Firenze gezien maar niet de bezienswaardigheden. Door het noodweer kunnen we niet sneller dan 40 km/h op de snelweg rijden. Op de snelweg besluiten we om naar Lucca te rijden. Lucca is omgeven door een stadswal. Rond het middaguur arriveren we hier. Rond de stadsmuur zijn alle parkeerplaatsen vol. De regenbui is waarschijnlijk aan onze bumper blijven kleven want ook in Lucca begint het te stortregenen. Het is ons vandaag niet gegund om iets te bezichtigen. Wij rijden nog met de auto door het centrum maar we hebben het al gauw gezien. We rijden vanuit Lucca via een landelijke route naar Montecatini Terme. In Montecatini Terme willen we gaan lunchen maar we komen er achter dat op maandag alles dicht is in deze stad. Na wat rondwandelen komen we toch nog een pizzeria tegen. Hoe kan het ook anders in Italië. Het is verder de gehele dag halen en brengen van stortbuien. Helaas is dit een dag waarop we weinig gezien hebben van de plaatsen Firenze en Lucca. We komen vast nog wel een keer in Italië.

Dinsdag 29 mei 2007
Maranello

Al enige tijd staat een bezoek aan de Ferrari-fabriek op het lijstje van Andreas. Vandaag is het dan zover. Omstreeks 9.00 uur rijden we richting Maranello. Hier staat de Ferrari-fabriek en de Ferrari Gallery. Na 1,5 uur rijden zijn we er en bij het uitstappen van de auto horen we een Ferrari rijden. Ze zijn op het circuit aan het testen. We gaan gelijk op zoek naar het circuit maar we vinden hem niet. We zien wel de Ferrari-fabriek. Een strenge controle bij de toegangspoorten want je komt er niet zomaar in. Het is alleen voor personeel en genodigden. Wij gaan maar naar de Ferrari Gallery. Hier kun je de geschiedenis van 60 jaar Ferrari zien. Er staan veel Formule 1 auto's, prototypen, motoren en gewonnen trofeeën. Na 1,5 uur hebben we genoeg gezien. In Maranello zijn verschillende Ferrari winkels. Andreas koopt hier een leuk aandenken. We hebben nog genoeg tijd om op zoek te gaan naar het testcircuit. Nu vinden we hem snel maar er rijden geen Ferrari's meer rond. Ook het testcircuit is hermetisch afgesloten. Het testcircuit ligt aan een woonwijk. In de woonwijk kun je vanaf een aantal punten de baan door een hek zien liggen. We zien een safety-car rijden en Andreas hoopt dat ze een Ferrari gaan testen. Helaas na een half uurtje wachten..... geen Ferrari. Na dit bezoek rijden we naar Modena. Onderweg komen we langs het Maranello Village. Hier wonen de medewerkers die bij Ferrari werken. We maken een kleine stop. In Modena gaan we op zoek naar het Formule 1 circuit. In de hele stad komen we geen plattegrond of een bord tegen waarop het circuit staat aangegeven. We rijden nog wat rond maar helaas... we houden het voor gezien. Deze spontane actie heeft niks opgeleverd. Vanuit Modena rijden we de lokale weg naar Montecatini Terme (SS12). Deze lokale weg loopt door de bergen. We komen onderweg zelfs een wintersportplaats tegen. De omgeving is erg mooi maar de weg is erg bochtig. We zijn blij als we in Montecatine Terme aankomen. Na het diner drinken we met Hans, Wanda, Tiny en Winfred een borrel op onze laatste avond in deze plaats.

Woensdag 30 mei 2007
Montecatini Terme - Castellina in Chianti

Deze ochtend pakken we de auto weer in want we gaan naar de Chianti streek. We maken eerst nog een uitstapje naar Pisa. Alle bezienswaardigheden liggen voornamelijk aan de Piazza del Duomo, namelijk de kathedraal, de dom en de toren van Pisa. De kathedraal bekijken we van binnen. De toren van Pisa staat nog altijd schreef. We lunchen in Pisa op een terrasje. Na de lunch rijden we via de lokale wegen (SS1) naar Castellina in Chianti. Het hotel ligt midden in de Chianti streek. We krijgen een kamer in het oude gedeelte. De hotelkamer is sfeervol maar klein. Er is net genoeg ruimte om langs het bed te lopen. Daar in tegen is de badkamer groot (zeker ten opzichte van onze vorige hotel). Buiten is een grote tuin met terras en zwembad. In een bijgebouw kunnen we 's morgens ontbijten. In de loop van de middag verkennen we het dorp. Het dorp ligt op ongeveer een kwartier wandelen van het hotel. Er zijn 3 pizzeria's een aantal restaurants waarvan 2 met een Michelin ster. Er is geen diner in het hotel. We eten samen met Hans, Wanda, Tiny en Winfred in een sfeervol restaurant met heerlijk eten en goede wijn (hoe kan het ook anders).

Donderdag 31 mei 2007
Siena en San Gimignano

Na een lekker ontbijt rijden we naar Siena. Het zonnetje schijnt heerlijk. In Siena hebben ze leuke straatjes waar je gezellig kan winkelen. Het Piazza del Duomo en de Piazza del Campo mogen niet op het programma ontbreken. Op het Piazza del Campo genieten we lekker van de zon en een Italiaanse lunch (Bruschetta en ham uit deze streek). Op het Piazza del Campo wordt 2 keer per jaar een paardenrace gehouden. Na het bezoek aan Siena rijden we naar San Gimignano. Dit stadje staat bekend om zijn hoge woontorens uit de Middeleeuwen. In de Middeleeuwen had de stad zo'n 70 torens, nu zijn er nog 15 torens over. Het is een leuk stadje omringt door 3 stadsmuren. Een winkelstraatje met veel keramiek. Op het Piazza della Cisterna kun je lekker zitten. Aan dit plein zit een Itailaanse ijssalon die in 2006-2007 wereldkampioen is geworden dus zijn ijs moeten we even proeven. En inderdaad,,, het smaakt goed. Na dit bezoek rijden we door de Chianti streek terug naar ons hotel. 's Avonds komen we Hans en Wanda tegen en we hebben met z'n vieren in het dorpje gedineerd.

Vrijdag 1 juni 2007
Castello di Brolio en Greve in Chianti

Deze dag gaan we een toer maken door de Chianti streek. Ons eerste doel is Castello di Brolio. Castello di Brolio ligt op een 533 meter hoge heuvel. In ons boekje over Toscane staat dat het kasteel een wijnkelder heeft waar je wijn kan proeven. Helaas is het kasteel alleen van buiten te bezichtigen en kunnen we door de tuinen lopen. Gelukkig is het droog en schijnt de zon. In de tuin is een heel klein kerkje met onderin een graftombe. Volgens ons liggen hier alle voormalige bewoners van he kasteel. Vanaf de heuvels hebben we een mooi uitzicht over de Chianti streek. Vanaf het kasteel rijden we naar Greve in Chianti. Greve in Chianti wordt omgeven door de wijngaarden van de coöperatieve Gallo Nero (zwarte haan), die enkele van de betere Chiantiwijnen produceert. Na het vinden van een parkeerplaats breekt er een onweerbui los. We wachten noodgedwongen 10 minuten in de auto. Gelukkig begint de regen iets minder te worden zodat we tijd hebben om een lunchadres te zoeken. De lucht is zo donker dat het niet veel goeds voorspelt. En inderdaad... tijdens de lunch begint het weer flink te regenen. Na de lunch zijn de meeste winkels dicht. We lopen rond het plein maar door de regen zijn we snel weer naar de auto gegaan op weg naar ons hotel. We hebben in de namiddag nog tijd over en we gaan naar een wijnboer. Hier proeven we diverse soorten wijn (van goedkoop tot duur). Uiteindelijk kopen we een paar flessen. 's Avonds eten we weer gezellig met z'n zessen bij een restaurant/pizzeria om de hoek. In het hotel nemen we tot slot nog een afzakkertje.

Zaterdag 2 juni 2007
Montepulciano

De rit naar Montepulciano via de lokale wegen duurt ongeveer 1,5 uur. De omgeving verandert van olijfbomen en wijnraken naar graanvelden. In Montepulciano bezoeken we de kathedraal. Rond dit stadje groeien de Vino Nobile-druiven waarvan de Vino Nobile di Montepulciano (koning der wijnen) wordt gemaakt. In het stadje zijn diverse wijnkelders waar je deze wijn kan proeven. In een zijstraat van de Piazza Grande bezichtigen we een wijnkelder. De wijnkelder ligt midden in de stad. Hier liggen 10-tallen wijnvaten opgeslagen en ligt de wijn te rijpen. De witte wijnen zitten in donkere houten vaten en de rode wijn in lichte houten vaten. Na het bezoek wandelen we door het stadje. Na de lunch rijden we naar Pienza. In Pienza staat een voormalig pauselijk paleis (Palazzo Piccolomini), die we willen bezoeken. Bij aankomst in Pienza barst er een regenbui los. De bui blijft maar boven Pienza hangen. Vanaf Pienza hebben we een mooi uitzicht over de omgeving. In de rest van de omgeving schijnt volop de zon. We besluiten om Pienza te laten voor wat het is om naar het mooie weer te rijden. Via de lokale wegen met een mooi landschap komen we weer in Castellina in Chianti uit. Onze laatste dag in deze streek zit er alweer op. 's Avonds eten we weer in het restaurant om de hoek gegeten. Wanda, Andreas en Wendy hebben zin in een steak. Op de menukaart staat een steak van een kilo (niet kleiner te krijgen). We besluiten om die met z'n drieën te bestellen want we hebben stevige trek. Bij het afrekenen krijgen we letterlijk de rekening gepresenteerd. Het blijkt dat ze ons een steak van 1,5 kilo incusief bot hebben gegeven en dus betaal je dit ook. De laatste avond in Castellina in Chianti sluiten we af met een borrel aan de bar. Morgen verlaten we Toscane en gaan we op weg naar Umbrië.

Zondag 3 juni 2007
Castellina in Chianti - Pertignano d'Assisi

Vandaag rijden we naar Umbrië voor het laatste hotel van onze rondreis. Op weg er naartoe doen we eerst Castiglione del Lago aan. Dit stadje ligt aan het Lago Trasimeno. Hier staat een oude middeleeuwse burcht. Vanaf deze burcht heb je een mooi uitzicht over het meer. Hierna rijden we door naar Passignano voor een lunch. Passignano is een stadje met heel veel nauwe straatjes en veel hoogteverschil. Na dit bezoekje rijden we door naar ons hotel La Torretta in Pertignano d'Assisi. We zijn om 15.00 uur bij ons hotel en om 19.30 uur kunnen we hier dineren. Genoeg tijd nog om naar Assisi te gaan. Assisi ligt op 15 minuten rijden van ons hotel. We bezoeken de Basilica di S. Chiara en de Cattedrale di S. Rufino. Morgen gaan we de rest van Assisi verkennen. 's Avonds eten we een Italiaans 4-gangenmenu. Antipasta, primair platte, secundair platte en een dessert. Na het diner nemen we nog een afzakkertje aan de hotelbar. Helaas voor Hans en Andreas is het bier om 23.00 uur al op.

Maandag 4 juni 2007
Assisi

Op 4 km van Assisi ligt de Basilica di S. Maria degli Angeli. Deze basiliek is gebouwd tussen 1569 en 1679. In de basiliek bevindt zich de Porzuincola uit 1211 (een klein kerkje). De basiliek is om dit kleine kerkje heen gebouwd. Na dit bezoek rijden we naar Assisi. Assisi ligt op de helling van Monte Subasio en heeft een middeleeuws karakter. Er komen veel pelgrims naar Assisi ter nagedachtenis van St. Franciscus. St. Franciscus werd 2 jaar na zijn door in 1228 heilig verklaard. In dat jaar begon met ook met de bouw van de San Francesco Basilica. De kerk bestaat uit drie gedeeltes: het klooster, de benedenkerk en de bovenkerk. De benedenkerk is bijna geheel bedekt met fresco's met voorstelling over het leven van Franciscus en de lijdensgeschiedenis van Christus. In de crypte bevinden zich de stoffelijke resten van Franciscus, zijn kleden en gebruiksvoorwerpen. In tegenstelling tot de benedenkerk, dat laag en donker interieur heeft, is de bovenkerk ligt en hoog. De kerk bestaat uit een schip met kort transept. De muren bevatten fresco's. Na deze bezichtiging lopen we door Assisi. Deze stad heeft veel hoogteverschillen dus veel klauteren. Door de stad lopen vele nonnen en monniken... een leuk gezicht. Na de lunch rijden we naar Gubbio. Gubbio is een keramiekplaats. Het is een donker en grauw dorpje. Alle winkels zijn dicht dus weinig keramiek te bekennen. Na dit korte bezoek keren we terug naar het hotel want het is zonnig en nu kunnen we op het terras in de zon zitten.

Dinsdag 5 juni 2007
Perugia en Foligno

Vandaag onze laatste dag van onze rondreis. Perugia ligt een half uurtje rijden van ons hotel. In de reisbeschrijving staat dat je er leuk kan winkelen en er het mooiste plein van Italië ligt. Dit laatste is, wat ons betreft, niet het geval. Het winkelen valt ons ook tegen zodat we naar 1,5 uur Perugia wel gezien hebben. In de auto pakken we de kaart erbij om te kijken wat ons volgende reisdoel wordt. De keuze valt op Foligno. In dit plaatsje maken we een wandeling en lunchen we. Hierna gaan we terug naar het hotel. Het is goed weer dus we gaan bij het zwembad liggen. Aan het einde van de middag drinken we met z'n zessen een borrel op onze laatste dag van de rondreis.

Woensdag 6 juni 2007
Pertignano d'Assisi - Rimini

Deze ochtend nemen we afscheid van Hans, Wanda, Tiny en Winfred. We hebben nog 7 dagen Rimini geboekt en we hopen dat we nog een week kunnen genieten van de zon. Onderweg hebben we een enorme stortbui. We zien geen hand meer voor onze ogen. We kunnen maar 60 km/h op de snelweg rijden. Bij het eerste het beste benzinestation stoppen we om te tanken en wachten we tot de regen iets minder wordt. Helaas blijft het onderweg regenen. Bij aankomst in Rimini is het nog steeds niet droog. We zijn er om ongeveer 12.00 uur. Gelukkig kunnen we gelijk inchecken. De regen blijft maar naar beneden komen dus bij het uitladen van de auto houden we het niet helemaal droog. We hebben een juniorsuite geboekt en we zijn hier erg blij mee. We hebben een ruime slaapkamer, badkamer met jacuzzi en een balkon met uitzicht op het strand en de zee. In de middag wordt het droog en verkennen we Rimini. We zitten in Rimini Sud (Rivazzurra).

Donderdag 7 juni t/m dinsdag 12 juni 2007
Rimini

We hebben fijne dagen in Rimini gehad. Gelukkig kwam de zon snel te voorschijn en hebben we kunnen genieten van het mooie weer. Op zaterdag zijn we naar het centrum van Rimini gelopen. Een hele wandeling van 1,5 uur langs allemaal winkeltjes en hotels. We willen naar het historisch centrum maar dit hebben we uiteindelijk niet gevonden. Terug zijn we over de boulevard naar ons hotel gelopen. We begonnen bij strandtent 59 en ons hotel staat bij strandtent 119-120. Dus we hebben een lange wandeling te gaan. Maar onderweg komen we het favoriete biertje van Andreas tegen (Paulaner) dus een verplichte "bierstop". Op maandag hebben we een excursie naar San Marino gemaakt. We werden om 14.00 uur met de bus opgehaald. Na een uurtje zijn we in San Marino. We hebben tot 16.30 uur de tijd om San Marino te verkennen. San Marino is een apart land. Er is geen grensbewaking tussen Italië en San Marino. In het centrum van San Marino hebben we wel een stempel in ons paspoort gehaald. Een leuke herinnering aan San Marino.

Woensdag 13 juni 2007
Rimini - Freiburg

Vandaag hebben we een hele rit voor de boeg. Wij vertrekken om om 7.00 uur uit RImini. We nemen de A14 richting Bologna. Na Bologna de A1 naar Milaan. Bij Milaan komen we om 9.00 uur in de file te staan. In het totaal lopen we een uurtje vertraging op. Na Milaan rijden we de A9 richting de Zwitserse grens. In Zwitserland volgen we de A2 naar Basel. Bij Basel de grens over en bij Freiburg is ons overnachtingshotel. 's Middags wandelen we rond in Freiburg op zoek naar het terrasje waar we 3 weken geleden ook iets hebben gedronken. Na wat zoeken vinden we het. We eten in het hotel en gaan hierna vroeg naar bed want morgen zitten we weer een hele dag in de auto op weg naar ons stadje Oudewater.

Donderdag 14 juni 2007
Freiburg - Oudewater

Vanaf 7.00 uur kunnen we ontbijten in het hotel. We zijn de enige die zo vroeg aan de ontbijttafel zitten. Na het ontbijt vervolgen we onze weg richting Nederland. Via de Duitse Autobahn rijden we snel naar Oudewater. Deze vakantie zit er helaas weer op.

Hotels

www.hotelboston.it

Hotel Salivolpi
Via Fiorentina 89
I-53011 Castellina in Chianti (Chianti)