Reisblog Webdy

Autorondreis "Rondom de meren van Noord-Italië"

De zomer gaan we naar Italië. Dag 2 t/m 13 bestaat uit de autorondreis "Rond de meren van Noord-Italie" van De Jong Intra. Na deze rondreis verblijven wij nog 3 dagen in Garda.

De routekaart kunt u terugvinden door bij de betreffende dag op dit icoon te klikken.

Zondag 29 juni 2008
Oudewater - Egerkingen (772 km)

Eindelijk het is zover !!! We gaan op weg naar Italië. We hebben er enorm veel zin in. Om 6.00 uur vertrekken we vanuit Oudewater. Ons reisdoel voor vandaag is Egerkingen in Zwitserland. De zon schijnt dus dat beloofd veel goeds voor vandaag. Eerst maar eens Nederland uit via de A12. In Duitsland aangekomen, kan het gas erop. We rijden via de A3, A67 en A5 naar Zwitserland. Onderweg is het niet druk. Het scheelt enorm wanneer je op zondag door Duitsland rijdt. Je hebt dan geen last van vrachtwagens. Bij Basel zijn we de grens over gegaan en in Zwitserland hebben we de A2 gevolgd. Bij afslag 14 verlaten we de snelweg om naar ons overnachtingshotel te rijden. Dit is Hotel Mövenpick in Egerkingen. Het hotel heeft een mooi panoramaterras. Na aankomst genieten we op dit terras van het mooie weer. Voor het avondeten maken we nog een wandeling. Bij terugkomst in het hotel vindt Wendy voor de deur van het hotel een mobiele telefoon. Deze telefoon geven we af bij de receptie. Dit wordt erg gewaardeerd. Tijdens het diner krijgen we als dank een lekker glaasje Sect aangeboden. Tijdens het diner ontbreekt de Zwitserse rosti niet. 's Avonds kijken we naar de EK finale Spanje-Duitsland en gelukkig wint onze favoriet Spanje met 1-0.
27 graden

Maandag 30 juni 2008
Egerkingen - Pettenasco (332 km)

We hebben vannacht heerlijk geslapen. Het ontbijt is goed. Alleen is er wat commotie over het betalen van ons ontbijt. Tijdens onze boeking hebben we extra betaald voor het ontbijt. We hadden gisteravond bij het inchecken wel een bonnetje voor het avondeten ontvangen maar niet voor het ontbijt. Of wij de rekening willen betalen. We verwijzen ze naar onze voucher waarop duidelijk staat dat we inclusief ontbijt hebben geboekt. Nadat we dit tot 2x toe hebben uitgelegd, is het schijnbaar goed. Later zien we om ons heen dat er nog meer Nederlanders een probleem hebben. Het blijkt dat de receptioniste gisteren iedereen is vergeten een bonnetje voor het ontbijt te geven. Om 8.30 uur vervolgen we onze weg in Zwitserland via de A2. We zijn nu lekker op tijd om door de St. Gotthardtunnel te rijden. We hoeven nu niet in de file te staan. Na de St. Gotthardtunnel verlaten wij bij Bellinzona-Sud (afrit 47) de snelweg om via de provinciale wegen (13 en 34) langs het Lago Maggiore te rijden. Langs het Lago Maggiore stoppen we een aantal keer om van het uitzicht te genieten. Bij Gravellone Toce nemen we de SS229 richting Pettenasco. Rond 13.00 uur komen we aan bij het Hotel Giardinetto in Pettenasco. Onze kamer is al klaar dus kunnen we gelijk onze koffers uitladen voor de komende 3 dagen. Ons hotel ligt direct aan het meer. Onze hotelkamer heeft een balkon met meerzicht. Het hotel heeft een zwembad en het zonneterras ligt direct aan het meer. Het is mooi weer dus lunchen we op het terras aan het meer. In de middag rijden we met de auto naar Stresa (via de SS229 en SS33). Stresa ligt aan het Lago Maggiore. Vanaf Stresa gaan boten naar de Borromeische eilanden. Isola Bella is de bekendste van de vier. We laten de boten voor wat het is en we lopen het centrum van Stresa in. Op maandag is er echter weinig te beleven. Er zijn een paar kleine winkeltjes open maar de rest is gesloten. Op het plein midden in Stresa genieten we nog even van de zon. Tegen de avond rijden we terug naar Pettenasco want om 19.30 uur is het diner. Het hotel heeft iedere avond een 4 gangenmenu waarbij je bij ieder gang de keuze hebt uit 2 gerechten. En de wijnkeuze is reuze.
27 graden

Dinsdag 1 juli 2008
Como (229 km)

Vandaag doen we rustig aan. In onze reisbeschrijving is een tocht langs diverse meren beschreven. Stresa aan het Lago Maggiore bezochten we gisteren al dus we rijden richting de A26. Een klein stukje van 12 km over de snelweg en bij de afslag Sesto C. Vergiate rijden we binnendoor via Travedona-Monate (SS394), Bardello, Gavirate naar Como. We hebben onderweg goed om ons heen gekeken maar om nou te zeggen dat we veel water hebben bezien ... dat zeker niet maar .....de tocht door alle dorpjes is erg aan te raden. In Como is voldoende parkeergelegenheid. We zetten onze auto in een parkeergarage neer zodat we niet op de tijd hoeven te letten. Na deze autorit strekken we eerst onze benen door lekker in het centrum rond te wandelen. Na de wandeling lunchen we op een terras vlakbij het Comomeer. Schik niet ... een biertje van 0,2 liter kost hier 5 euro. Maar ach ... we hebben vakantie en kunnen genieten van het uitzicht op het Comomeer. Na de lunch wandelen we verder door het centrum en pakken vervolgens de auto om terug te rijden naar Pettenasco. Op ons balkon genieten we nog even van de zon.
32 graden

Woensdag 2 juli 2008
Milaan (190 km)

Vandaag staat een dagje Milaan op het programma. Het is ongeveer 90 km rijden vanaf Pettenasco. Het eerste stukje rijden we binnendoor om vervolgens de snelweg A26 en A8 te pakken. Voor Milaan staat we in een flinke file. Na 2 uurtjes arriveren we in Milaan. We vinden snel een parkeergarage (Park del Centro) en dit ligt op slechts 800 meter lopen van Piazza del Duomo. Op dit plein is, zoals de naam al zegt, de Dom van Milaan te vinden. Hij staat helaas nog deels in de stijgers. De buitenkant ziet er erg mooi uit. Helaas valt de binnenkant erg tegen. We hadden er meer van verwacht. Aan hetzelfde plein ligt de Galleria Vittorio Emanuele II. Een erg mooie gallerei met veel chique winkels. Altijd leuk om even rond te kijken. Vanaf de Piazza del Duomo lopen we naar Castello Sforzesco. In het kasteel vindt op dat moment de introductie van de Alfa Romeo Mito plaats. Leuk om te zien. Na dit bezoek wandelen we rond in het centrum en lunchen we. Inmiddels hebben we een goed indruk van de stad Milaan opgedaan dus we besluiten om na de lunch naar het " Stadio Giuseppe Meazza" of te wel het San Siro stadion te gaan. Dit is het voetbalstadion van AC MIlan en Inter Milan. Zodra Inter Milan thuis speelt dan heet het Stadio Giuseppe Meazza en zodra AC Milan thuisspeelt, dan heet het San SIro. We bezoeken eerst het museum met de vele prijzen van beide clubs. Natuurlijk ontbreken de t-shirts van Marco van Basten, Ruud Gullit en Frank Rijkaard niet. Na het bezoek aan het museum volgt de rondleiding door het stadion. De rondleiding duurt ongeveer een half uur en begint in de ereloge. Vanaf de ereloge heb je een mooi uitzicht over het veld. Op het moment van de rondleiding zijn ze bezig met het opbouwen van een podium want er wordt een concert gegeven, Het gras wordt 4 keer per seizoen vervangen en kost 220.000 euro per veld. Het mag wat kosten dat voetbal! We mogen ook de kleedruimte van beide clubs zien. De kleedkamer van AC Milan is een stuk luxer dan die van Inter Milan. Verschil moet er zijn. Na deze rondleiding komt er een einde aan een dagje Milan.
32 graden

Donderdag 3 juli 2008
Pettenasco - San Zeno di Montagna (397 km)

Ons vertrek om 8.30 uur is deze ochtend hectisch. We zijn aan het uitchecken en de receptioniste zegt dat de weg tussen Pettenasco en Stresa wordt afgesloten tussen 8.30 en 11.30 uur. We weten niet hoe snel we weg moeten komen. We hebben enorm veel geluk want we kunnen er nog net door. Er is een wielerwedstrijd voor landenteams. Nu snappen we dus waarom het dorp zo mooi versierd is. Nu we Pettenasco uit zijn, kunnen we rustig onze weg verder vervolgen. Eerst rijden we een stukje binnendoor om vervolgens naar de Autostrada te gaan. Via de A26, A8, A50 en A1 komen we omstreeks het middaguur aan in Parma. We parkeren onze auto bij Parcheggio Toschi. Parma staat bekend om haar kazen en hammen. Parma is een gezellig stadje met veel winkels en terrasjes. We bezoeken hier de dom en genieten van een lekkere lunch. Na de lunch vervolgen we onze weg want het is nog zo'n 2 uur rijden naar San Zeno di Montagna. Het is even zoeken naar ons hotel. In een winkel vragen we de weg naar Hotel Jolanda. Dat valt niet mee, ze spreken geen woord over de grens. Met handen-en-voeten-werk is het toch gelukt. Hotel Jolanda is een groot hotel met veel kamers. Het hotel heeft een zwembad, 4 tennisbanen, leuk terras met een bar en een grote tuin met ligbedden. We hebben een kamer met balkon. Vanaf het balkon zie je het Gardameer liggen. Het is vanmiddag een beetje bewolkt maar wel warm. We gaan ons de komende 2 dagen wel vermaken. 's Avonds dineren we in ons hotel. Dit valt een beetje tegen in vergelijking met ons vorige hotel. Het is in dit hotel lopende band werk. Ze lopen langs met een grote schaal en scheppen het eten op je bord. Niet echt gezellig maar zo maak je nog eens wat mee op vakantie. Het eten is verder goed. Om 20.00 uur is de bewolking weg en genieten we vanaf onze balkon van het uitzicht op het Gardameer. O ja ... de gemiddelde leeftijd in het hotel is 70+.

Vrijdag 4 juli 2008
Prada en Garda (44 km)

Vandaag gaan we het rustig aan doen. In Prada is een kabelbaan die je naar de top van de Monte Baldo brengt op 1850 meter hoogte. Het is een leuke onderneming. Het eerste gedeelte van het traject leg je staand af in een kabelbakje waarin je met 2 personen kunt staan. Je moet achter het kabelbakje aan lopen en erin springen. Vervolgens stapt de 2e persoon erin. Deze tocht duurt ongeveer 25 minuten. Je hebt een mooi uitzicht over de Monte Baldo en het Gardameer. Onderweg stap je over in een 1 persoons stoeltjeslift. Bovenop de berg kun je diverse wandelingen maken. Wij zijn nog een stukje naar boven gelopen tot 1910 m (Rifugio Chierego). Hier drinken we iets. Na deze stop wandelen we weer terug. Deze berg staat bekend om bijzondere bloemen o.a. orchideen en narcissen. Op de heen- en terugweg horen we piepende dieren. Dit zijn marmotten. We horen ze wel maar we zien ze niet. Dit uitstapje is echt de moeite waard. Terug in de auto zijn we naar Garda gereden. Dit plaatsje ligt ongeveer 10 km vanaf San Zeno. Op vrijdag is er markt in Garda dus we treffen het. Garda is een leuk stadje met veel terrasje die op het Gardameer uitkijken. We vinden een leuk plekje voor de lunch. Na de lunch gaan we op zoek naar Hotel Bisteti. Na onze rondreis hebben we dit hotel voor 4 dagen geboekt en nu kunnen we alvast zien waar we terecht komen. En dat is niet verkeerd. Na het bezoek aan Garda gaan we terug naar ons hotel in San Zeno di Montagna en genieten we op het terras volop van het mooie weer.
31 graden

Zaterdag 5 juli 2008
San Zeno di Montagna - Oderzo (228 km)

Vanaf San Zeno is het een uurtje rijden naar Vicenza. Vinceza is een provinciestadje en geboorteplaats van de beroemde architect Palladio. Vicenza is een gezellig stadje met heel veel winkeltjes. We hebben hier zo'n 2 uurtjes rond gewandeld. Omstreeks het middaguur vertrekken we om naar ons volgende hotel te rijden. Voor Venezia hebben we een opstopping bij een tolpoort. Een grote chaos maar we zijn er doorheen gekomen. Om ongeveer 14.00 uur komen we aan bij Hotel Villa Carpini. Het hotel ligt buiten het centrum van Oderzo. De hotelkamer is groot en heeft tv en een ruim balkon. We hebben logies/ontbijt dus de komende 2 dagen kunnen we zelf kijken waar we gaan eten. Op 50m en 250m zijn twee restaurants dus we hoeven 's avonds niet meer met de auto weg. 's Middags gaan we lunchen in "Osteria dei Giusti". We eten bruschetta met tomaat, heerlijk! De rest van de middag doen we rustig aan. 's Avonds gaan we terug naar "Osteria del Guisto" en eten we weer heerlijk (antipasta, primeira platte, secondaire platte). Na het diner krijgen we nog 2 likeurtjes aangeboden. 1 uit de streek en 1 uit Zuid-Italie. De Italianen weten wel hoe ze likeurtjes moeten maken. Ze glijden lekker naar binnen.

Zondag 6 juli 2008
Venetie (128 km)

Venetie !!!! Jawel, vandaag is het zover. We rijden vanaf Oderzo binnendoor naar "Venezia". We willen onze auto parkeren op het Tronchetto. Dit is een kunstmatig aangelegd eiland waarop parkeergelegenheid is. Net voor voor Venezia geven 2 Italianen aan dat we niet verder kunnen rijden en we moeten linksaf een parkeerplaats op rijden. Het valt Andreas op dat ze alleen auto's met buitenlandse kentekenplaten naar de parkeerplaats verwijzen. Onze Tomtom geeft aan dat het nog zo'n 4 km tot de Tronchetto is. Verderop staat weer een Italiaan te gebaren dat we naar hem toe moeten rijden. We vertrouwen het zaakje niet en we zijn omgekeerd. We komen weer op hetzelfde punt uit ...... die 2 Italianen staan weer druk te gebaren maar we zwaaien vrolijk naar ze en rijden nu rechtdoor en ze hebben het nakijken .... ons bedonderen ze niet. Bij het Tronchetto parkeren we onze auto en we varen vanaf daar met de Vaporetto naar het San Marco plein. Op het San Marco plein willen we Basilica Di San Marco bezoeken. We hebben speciaal gelet op onze kleding ... willen we naar binnen, moeten we eerst onze rugzak inleveren om de hoek in een zaakje. In onze rugzak zitten al onze belangrijke spullen en die willen we niet afgeven dus besluitem we uiteindelijk niet naar binnen te gaan. Van het San Marco plein lopen we via de mooie dure winkelstraten (Gucci, Chanel, etc) naar de Rialtobrug. Vanaf de Rialtobrug wandelen we via allerlei kleine steegjes richting het San Marco plein en zo zien we de gehele omgeving rond het plein. Na 4 uur slenteren door de straten in 33 graden hebben we het wel gezien. We nemen de vaporetto terug naar het Tronchetto. De parkeerkosten bedragen 15 euro en valt ons nog mee. Vanaf Venezia rijden we weer binnendoor terug naar Oderzol. Terug in het hotel begint het te onweren en een uurtje later volgt de regen. Later op de avond is het opnieuw raak met hevige onweer en flinke stortbuien.

Maandag 7 juli 2008
Lido di Jesolo (104 km)

Vandaag willen we naar Treviso bezoeken. Bij het ontbijt informeren we of de winkels wel op maandag in Treviso open zijn maar helaas .... alle winkels zijn op maandag gesloten. Tja...nu maar iets anders verzinnen maar de hotelier komt met een leuk idee. We kunnen naar Lido di Jesolo gaan want dat is erg gezellig en ligt aan het strand. Vanaf Oderzo is het ongeveer 45 minuten rijden naar de kust. Lido di Jesolo is een echte badplaats en is te vergelijken met Rimini. Veel kleine soevenierswinkels, veel eetgelegenheden en natuurlijk het strand. We doen lekker rustig aan en genieten van het strand en de mooie omgeving. Aan het einde van de dag rijden we terug naar ons hotel. Om 19.00 uur begint het weer enorm te regenen en onweren. En we moeten nog eten, ons maagjes beginnen te knorren. Uiteindelijk pakken we de auto om 250 meter verderop te gaan eten. En na een half uur breekt de zon weer door. Het eten is weer heerlijk in Osteria dei Giusti.
31 graden

Dinsdag 8 juli 2008
Oderzo - Tenna (149 km)

Na ontbijt rijden we weg uit Oderzo. Vandaag gaan we naar ons laatste hotel van onze rondreis. Wij rijden binnendoor via de dorpjes Ormelle, S. Polo di Piave en de S248 naar Bassano del Grappa. Het is even zoeken maar uiteindelijk vinden we een parkeergarage. De slagboom gaat voor ons open maar we krijgen geen ticket ??? In de parkeergarage staat aangegeven dat je het kenteken van de auto moet onthouden. Oke .. we zien bij terugkomst wel hoe dat gaat. Bassano heeft een houten overdekte brug die ontworpen is door Palladio en deze stad staat bekend om haar sterke drank, de Grappa. We bezoeken hier het Museo Degli Alpini waar de geschiedenis van deze nationale drank uiteen wordt gezet. Echter het museum gaat meer over de oorlog dan over de Grappa. Wij staan snel weer buiten. In 1 van de vele winkeltjes kopen we 2 flessen Grappa. In de parkeergarage is het natuurlijk uitvogelen hoe we nu de parkeerkosten moeten betalen. We zien een Italiaanse vrouw en zij toetst haar kenteken in en op de display van de parkeerautomaat komt het bedrag te staan. Oke... dat is niet zo moeilijk..j. Tot 3 keer toe toetsen we ons kenteken in maar het werkt niet. Daar heb je het al... een buitenlands kenteken natuurlijk. Gelukkig komt de parkeerbeheerder eraan. Hij vraagt waar onze auto staat, hij noteert het kenteken en nu gaat hij het proberen. Helaas ...het lukt hem ook niet. We zijn toch geen domme Nederlanders. De parkeerbeheerder gaat even weg en na zijn terugkomst komt het bedrag wel op de parkeerautomaat te staan. Een leuk parkeersysteem maar is niet echt vriendelijk voor buitenlandse toeristen. Maar ach ... zo beleef je nog iets op vakantie. Vanuit Bassano volgen we de route van de SS47 door de bergen naar Tenna. In Tenna ligt Hotel Margherita midden in de bergen. Het hotel heeft veel facaliteiten namelijk: zwembad, jacuzzi, sauna, fitnessruimte, tennisbaan. We hoeven ons niet te vervelen. Laat in de middag regent en onweert het 2 uur lang. Het gaat flink te keer in die bergen. 's Avonds eten we in het hotel en geniten we van een lekkere fles wijn (Pinot Giorgo).
25 graden

Woensdag 9 juli 2008
Mendola-pas en Trento (179 km)

Vandaag slapen we een beetje uit en we gaan in de loop van de ochtend op pad. Vanuit Tenna volgen we de SS47 tot aan Trento. Bij Trento gaan we de 22 op. Deze weg volgen we tot de afslag Neumarkt-Auer. Vervolgens rijden binnendoor naar Caldaro. Hier zitten we middenin de Weinstrasse. Na Caldaro rijnden we de Mendola-pas op. Dit is een erg steile berg met veel "tornantis" (= haarspelbochten). Deze berg is erg geliefd bij wielrennens. We nemen ons petje voor hun af. Het is echt afzien bij een temparatuur van 28 graden. Na de top van de Mendola-pas rijden we bij Fondo een stukje richting Merano (SS248) om vervolgens linksaf richting Cles te rijden. Vanuit Cles nemen we de weg naar Trento. In Trento lunchen we en maken we een wandeling door het centrum met zijn vele winkels. Na het bezoek aan Trento gaan we terug naar ons hotel.
28 graden

Donderdag 10 juli 2008
Bolzano (146 km)

Onze laatste dag van de rondreis is aangebroken. We gaan vandaag naar Bolzano (Bozen). Via de snelweg zijn we in een uurtje in de stad. Bolzano is een stad waar zowel Italiaans als Duits wordt gesproken. Zelfs de straatnamen staan in twee talen aangeduid. In Bolzano kun je gezellig winkelen wat we ook gedaan hebben. Er moet natuurlijk nog een cadeautje voor ons neefje worden gekocht. Tijdens het winkelen komen we een Paulanerstube tegen. En ja... die mogen we nooit voorbij lopen want Andreas vindt een Paulaner biertje erg lekker. De lunchkaart ziet er goed uit dus zijn we hier gelijk blijven lunchen. Na de lunch wandelen we verder door Bolzano en pakken een terrasje. Aan het einde van de middag rijden we terug naar ons hotel. De koffers worden ingepakt want de rondreis is ten einde maar onze vakantie gelukkig nog niet. We hebben nog 4 dagen een hotel aan het Gardameer geboekt zodat we kunnen uitrusten van de rondreis.
28 graden

Vrijdag 11 juli 2008
Tenna - Garda (103 km)

Vandaag vertrekken we vanuit Tenna voor onze laatste 4 dagen in Italië aan het Gardameer. Onze bestemming is Hotel Bisesti in Garda. We hebben er zin in dus we nemen de snelste route (via de snelweg) naar Garda. Het is ongeveer een uurtje rijden. Tegen de middag zijn we al in het hotel en we kunnen gelijk inchecken. Na het uitpakken van de auto lopen we over de markt van Garda en verkenne we het stadje. Garda heeft veel kleine winkeltjes. De terrassen van de restaurants kijken uit over het Gardameer. Mooier kan je het niet hebben. Na de lunch lopen we naar de haven. Vanuit de haven kun je met de boot varen naar diverse andere steden aan het Garda meer. 's Avonds vallen we in het hotel met onze neus in de boter. Het is Gala-avond! We hebben geen idee wat ons te wachten staat. Deze avond eten we buiten op het terras. Een muzikant zorgt voor de muziek. De chefkok heeft z'n best gedaan. Hij heeft een hele grote gevulde kalkoen gemaakt die hij voor het aansnijden trots presenteert aan de gasten.

Zaterdag 12 juli t/m maandag 14 juli 2008
Garda (0 km)

Deze 3 dagen hebben we doorgebracht in Garda en omgeving. We hebben genoten van de zon en de vele terrasjes. Vanuit Garda hebben we een lange wandeling gemaakt naar Bardolino. Gelukkig bleef de enorme hagelbui, die Cisano had getroffen, bij ons uit de buurt (circa 5 km verderop). Je moet er niet aan denken dat je auto getroffen wordt door hagelstenen zo groot als tennisballen.
30-35 graden

Dinsdag 15 juli 2008
Garda - Ringsheim (570 km)

Vandaag weer vroeg uit de veren want we beginnen aan onze terugreis. We hebben vakantie dus ook de terugreis doen we weer in twee etappes. We rijden vandaag tot aan Ringsheim. Vanuit Garda rijden we eerst via de SS249 naar de snelweg. Vervolgens gaat de reis via de A4, A8 richting Zwitserland. In Zwitserland volgen we de A2 om vervolgens in Duitsland de A5 te pakken. Op de A5 zijn we bij afslag 57b (Rust/Ringsheim) de snelweg af gegaan. Bij deze afslag ligt ons overnachtingshotel Hotel Sun Parc (Ringsheim). We laden ons overnachtingskoffertje uit en checken in. Vervolgens bellen we onze (schoon)ouders want ze staan op de camping in Ettenheim zo'n 5 km verderop. De middag brengen we door op de camping en 's avonds eten we heerlijk in het restaurant bij de camping. We gaan op tijd naar bed want morgen wordt het weer een lange dag over de Duitse autobahn.
30 graden

Woensdag 16 juli 2008
Ringsheim - Oudewater (640 km)

Na een heerlijk uitgebreid Duits ontbijt rijden we weg uit Ringsheim. Direct de Duitse autobahn weer op om de A5, A67 en A3 te volgen. Onderweg maken we natuurlijk de nodige stops en voor je het weet ben je alweer in Nederland en mag je 120 km/h over de Nederlandse A12 kachelen. Dat valt altijd weer vies tegen als je vanuit Duitsland komt. Na een lange dag rijden komen we gelukkig weer heelhuids terug in ons vertrouwde stadje Oudewater.